Han byggde en Brabus-GLE för 130 000 kr – allt köpt på Temu

Tänk dig att du får för dig att förvandla en krockskadad Mercedes GLE 63 S till något som på håll ser ut som en äkta Brabus 900 Rocket Edition. Prislapp på en riktig sådan? Lätt 5–10 miljoner kronor och uppåt. Budget för projektet? 10 000 pund, alltså drygt 130 000 kronor. Och samtliga stylingdelar ska köpas från… Temu.
Ja, du läste rätt. Den brittiska YouTube-kanalen Mat Armstrong, som de senaste åren har specialiserat sig på att rädda totalvrak och göra dem snyggare än de någonsin var från fabrik, tog sig an vad som måste vara hans galnaste utmaning hittills.
Startpunkten: en halvdöd GLE och en tom plånbok
Basbilen var en GLE 63 S AMG som redan varit med om en rejäl smäll fram. Den var halvvägs genom reparation när Mat bestämde sig för att skippa originaldelar och i stället gå all-in på ett komplett Brabus-liknande kolfiberkit från Temu. Pris för hela kittet inklusive frakt och moms? 6 929 pund. Kvar i budgeten: 3 071 pund… tills han såg hjulen.
Men vi tar det från början.
När paketet från Kina äntligen kom
Några veckor senare landade en rejält tilltygad kartong i verkstaden. Inuti: fram- och bakstötfångare, breda skärmar, sidokjolar, diffusor, spoiler och grill – allt i så kallad ”dry carbon”. På avstånd såg det faktiskt sjukt bra ut.
På nära håll? Mindre kul.
- Rostiga metallklämmor (ja, rost på ett kolfiberkit)
- Repor och små skador överallt
- Inga fästen för parkeringssensorer
- Inga hål för nummerskyltsbelysning
- Avgastoppar som såg ut som de var gjorda för en helt annan bil
Mat summerar det själv i videon:
”Det här är som att köpa en Lego-sats där hälften av bitarna saknas och de som finns är i fel färg.”
Timmar av lim, klämmor och svordomar
Monteringen blev en ren skräckresa. Ingenting passade. Skärmbreddarna satt 2–3 centimeter fel, spoilern ville inte ligga plant hur mycket Tiger Seal-lim han än pumpade in, och bakre diffusorn krävde att man borrade nya hål för sensorerna – för hand.
Vännerna Bertie och gänget fick hålla fast delar med klämmor i timmar medan limmet torkade. Parkeringssensorhållarna 3D-printades i efterhand. Nummerskyltsbelysningen limmades bara fast och ”hoppas på det bästa”.
Mitt i allt bestämde sig Mat också för att strippa hela bilen och slänga på en helt ny satin-grå PPF från Wrap Fresh. Plus byta till 23-tums Brabus-replikafälgar från Wheel Mania för 3 320 pund.
Budgeten? Den sprack – med 53 pund
När alla kvitton räknades ihop:
- Karosskit: £6 929
- Fälgar: £3 320
- PPF + diverse smågrejer: resten
Totalt: £10 053 pund.
Överskridning: 53 pund (visserligen en temu-förmögenhet).
Så hur blev resultatet?
På bilderna och i videon ser bilen helt galet bra ut. Den satin-grå färgen, de breda skärmarna, de feta hjulen och den aggressiva fronten gör att de flesta skulle svära på att det är en äkta Brabus. På håll är det i princip omöjligt att se skillnad.
På nära håll ser man limfogar, lite ojämna skarvar och att kolfibermönstret på vissa ställen är uppklistrad folie. Men för 10 000 pund plus en redan ägd (och krockskadad) GLE 63 S? Det är helt sjukt vad han åstadkommit.
Mat själv i slutet av videon:
”Visst, det är inte perfekt. Men för den budgeten är jag så j*vla nöjd. Den ser ut som en miljonbil – och det var hela poängen.”
Slutsats
Projektet är ett perfekt exempel på vad som händer när man kombinerar brittisk ”bodge it and scarper”-mentalitet med kinesiska lågprisdelar och en rejäl dos envishet. Resultatet är inte perfekt, men underhållningsvärdet är 110 av 100.
Nästa gång någon klagar på att originaldelar är dyra kan man alltid slänga ur sig:
”Va fan, köp från Temu istället. Det funkade ju för Mat.”
Vill du se hela processen (inklusive alla svordomar och limflaskor)? Se videon – värd varenda minut av sina 1 timme och 17 minuter: