Uppkörning utan handledare? Svensk AI–startup tar över körprovet – hyllas av TIME och testas nu av DMV i USA

Uppkörning utan handledare? Svensk AI–startup tar över körprovet – hyllas av TIME och testas nu av DMV i USA
Ett körprov utan mänsklig inspektör är på väg att bli verklighet. Svenska QTPIE – grundat 2023 av robotikforskaren Ravi Teja Chadalavada – har byggt ett helt automatiserat system som ersätter uppkörningsledaren med AI, datorseende och ögonspårning. En smartphone på instrumentbrädan mäter filhållning, huvudrörelser, bromsteknik och uppmärksamhet, samtidigt som en AI-röst ger instruktioner och utfärdar ett slutbetyg.
I ett omfattande pilotprojekt med Virginia Department of Motor Vehicles visade systemet 97 % överensstämmelse med mänskliga inspektörer – och noll falska negativa. Det räckte för att ge grönt ljus: 10 stora DMV-center får tekniken först, 30 till under 2026 och hela delstaten ska vara live 2027.
QTPIE:s plattform, ARTS – Automated Road Test System – är utvecklad tillsammans med Örebro universitet, där forskare inom AI och robotik beskriver systemet som ett genombrott inom trafiksäkerhet. Vinsten är tydlig: objektiva bedömningar, ökad kapacitet, kortare köer och inga säkerhetsrisker för personalen.
Genombrottet har också väckt investerare. Svenska Krim Talia (3TInvest) lyfter Ravi som “den entreprenör som ingenting stoppar”, och pekar på hur hans driv tog startupen från Örebro till ett av världens mest trafiktäta myndighetssystem.
Internationellt har QTPIE fått ännu större uppmärksamhet. TIME Magazine utsåg dem till en av 2025 års 100 bästa uppfinningar, sida vid sida med Spotify, Volvo Cars och Einride.
Och detta är bara början. Nästa steg kan bli försäkringsbolag – där samma teknik kan användas för riskprofilering och körförmåge-analys.
“Vi vill bli den globala standarden för objektiv körbedömning,” säger grundaren Ravi. I ett omfattande pilotprojekt med Virginia Department of Motor Vehicles visade systemet 97 % överensstämmelse med mänskliga inspektörer – och noll falska negativa. Det räckte för att ge grönt ljus: 10 stora DMV-center får tekniken först, 30 till under 2026 och hela delstaten ska vara live 2027.
