Ford Puma Gen-E 2026

Ford Puma Gen-E 2026: Över 40 mils räckvidd + handsfree på motorväg – det här är framtiden i liten förpackning
Tänk dig att köra Stockholm–Göteborg på en laddning, utan att hålla i ratten en enda gång på E4:an. Ford gör det möjligt redan 2026 – i en småbil som de flesta av oss har råd med. Välkommen in i framtiden, kompis!
Vad är egentligen BlueCruise – och varför kommer du älska det?
BlueCruise är Fords avancerade handsfree-system som låter dig släppa ratten helt lagligt på motorväg (eyes-on, alltså du måste titta framåt, men händerna är fria). Bilen styr, gasar, bromsar och håller avståndet själv i så kallade Blue Zones – över 200 000 km motorväg i Europa, inklusive stora delar av E4, E20 och E22 i Sverige.
Från våren 2026 blir Puma Gen-E den första lilla elbilen med tekniken Ford utökar BlueCruise till nya modeller. Det betyder att du kan ta fram kaffet, byta spellista eller bara sträcka på benen medan bilen sköter jobbet. I en bil som troligen kostar 400–500 000 kr är det helt unikt – tidigare har handsfree bara funnits i betydligt dyrare bilar.
Större batteri = över 40 mils verklig räckvidd
Ford Sverige bekräftade 17 november 2025 att nya Puma Gen-E får ett större batteripaket. Räckvidden hoppar från dagens 376 km WLTP till över 400 km – alltså minst 40 riktiga mil även vintertid för normal körning Helt elektriska Puma Gen-E blir ännu bättre.
Snabbladdning 10–80 % tar fortfarande bara ca 23 minuter, så du hinner knappt dricka kaffet innan du är på väg igen. Resultat: Stockholm–Göteborg, Uppsala–Malmö eller Luleå–Skellefteå utan laddstopp. Plötsligt känns elbil inte längre krångligt.
Varför det här blir stort just för oss svenskar
Puma Gen-E är redan en av Sveriges mest sålda små-SUV:ar. Med de här uppgraderingarna kliver den rakt in och utmanar Volvo EX30, Peugeot e-2008 och Jeep Avenger – men med en fördel ingen annan har i klassen: ä n: handsfree-körning.
Långa svenska motorvägar + räckviddsångest + tråkiga mil = problemet Ford löser i ett svep. Och ja, BlueCruise är redan godkänd för användning i Sverige och 15 andra europeiska länder.
Snabbfakta – Puma Gen-E 2026
• Räckvidd: över 400 km WLTP (ca 40+ mil verkligt)
• Laddtid: 10–80 % på ca 23 minuter
• Teknik: BlueCruise handsfree på motorväg (ingår i Driver Assistance Pack)
• Prisnivå: ca 400–500 000 kr (uppskattning)
• Lansering: våren 2026
Slutsats / Vår bedömning
Ford har lyssnade på exakt det svenska köpare klagar på: för kort räckvidd och tråkig motorvägskörning. Svaret? En liten el-SUV som både tar dig långt och låter dig slappna av på vägen dit.
Om du går i elbilstankar om elbil men tycker det låter krångligt eller dyrt – vänta in Puma Gen-E 2026. Det här kan bli den bil som gör elbil till folkbil på riktigt. Vi är redan sugna.
Länkar:
Ford pressrelease – längre räckvidd för Puma Gen-E
Ford pressrelease – BlueCruise kommer till fler modeller
Allt om Elbil – Puma Gen-E får över 40 mils räckvidd
Ford BlueCruise – så funkar det
