Nissan Leaf: Fyrdubblad räckvidd och ny design

Nya Nissan Leaf har fyrdubblat sin räckvidd och fått en modern makeover. Är den tillbaka som en ledande elbil i Sverige?
Nissan Leaf har länge varit en symbol för elbilens framfart, och med den tredje generationen tar den ett stort kliv framåt. Med en fyrdubblad räckvidd på upp till 62 mil är den nu ett mycket mer attraktivt alternativ för svenska bilköpare. Alrik Söderlind, en välkänd bilguru, har nyligen testat den nya modellen och delar med sig av sina intryck. Sedan sin debut 2010 har Nissan Leaf varit en pionjär inom elbilssegmentet. Den var den första elbilen som verkligen nådde massmarknaden och blev snabbt världens mest sålda elbil fram till att Tesla Model 3 tog över tronen. Tidigare hade Leaf en räckvidd på 17 mil, vilket var imponerande för sin tid men inte tillräckligt för längre resor. Nu, med den senaste generationen, har Leaf uppdaterats med ett 75 kWh-batteri som erbjuder en räckvidd på hela 62 mil för långdistansversionen, och 44 mil för kortare varianter. Designen har genomgått betydande förändringar och bilen ser nu mer aerodynamisk ut med en låg luftmotståndsprofil och moderna 19-tumsfälgar. Interiören har också fått en uppgradering med två stora skärmar och ett bagageutrymme som nu rymmer 437 liter, vilket är tre liter mer än tidigare generation. Snabbladdningen på 150 kW möjliggör en laddning från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter, vilket är praktiskt för vardagsbruk, även om vissa konkurrenter erbjuder snabbare laddning. När det kommer till körupplevelsen är den komfortabel och avslappnad, med 224 hästkrafter som ger en tillfredsställande prestanda, även om den inte imponerar med sportiga känslor. Priserna för den nya Leaf börjar på 435 000 kronor för kortare räckvidd och 510 000 kronor för långdistansversionen, vilket placerar den i samma segment som Tesla Model Y och Volvo EX40. Trots prishöjningen är Leaf fortfarande en stark kandidat för familjer och vardagsförare. Alrik Söderlind sammanfattar bilen: "Leaf generation tre är en modern, bekväm och praktisk elbil som visar hur långt utvecklingen har kommit sedan 2010. Räckvidden har nästan fyrdubblats, batteriet är tre gånger större, men prishöjningen är måttlig. För familjer är det en stark kandidat. Vill man ha maximal sportighet eller supersnabb laddning finns andra alternativ, men som helhet är Leaf tillbaka, och bättre än någonsin."
Header 2
Nissan Leaf har länge varit en symbol för elbilens framfart, och med den tredje generationen tar den ett stort kliv framåt. Med en fyrdubblad räckvidd på upp till 62 mil är den nu ett mycket mer attraktivt alternativ för svenska bilköpare. Alrik Söderlind, en välkänd bilguru, har nyligen testat den nya modellen och delar med sig av sina intryck. Sedan sin debut 2010 har Nissan Leaf varit en pionjär inom elbilssegmentet. Den var den första elbilen som verkligen nådde massmarknaden och blev snabbt världens mest sålda elbil fram till att Tesla Model 3 tog över tronen. Tidigare hade Leaf en räckvidd på 17 mil, vilket var imponerande för sin tid men inte tillräckligt för längre resor. Nu, med den senaste generationen, har Leaf uppdaterats med ett 75 kWh-batteri som erbjuder en räckvidd på hela 62 mil för långdistansversionen, och 44 mil för kortare varianter. Designen har genomgått betydande förändringar och bilen ser nu mer aerodynamisk ut med en låg luftmotståndsprofil och moderna 19-tumsfälgar. Interiören har också fått en uppgradering med två stora skärmar och ett bagageutrymme som nu rymmer 437 liter, vilket är tre liter mer än tidigare generation. Snabbladdningen på 150 kW möjliggör en laddning från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter, vilket är praktiskt för vardagsbruk, även om vissa konkurrenter erbjuder snabbare laddning. När det kommer till körupplevelsen är den komfortabel och avslappnad, med 224 hästkrafter som ger en tillfredsställande prestanda, även om den inte imponerar med sportiga känslor. Priserna för den nya Leaf börjar på 435 000 kronor för kortare räckvidd och 510 000 kronor för långdistansversionen, vilket placerar den i samma segment som Tesla Model Y och Volvo EX40. Trots prishöjningen är Leaf fortfarande en stark kandidat för familjer och vardagsförare. Alrik Söderlind sammanfattar bilen: "Leaf generation tre är en modern, bekväm och praktisk elbil som visar hur långt utvecklingen har kommit sedan 2010. Räckvidden har nästan fyrdubblats, batteriet är tre gånger större, men prishöjningen är måttlig. För familjer är det en stark kandidat. Vill man ha maximal sportighet eller supersnabb laddning finns andra alternativ, men som helhet är Leaf tillbaka, och bättre än någonsin."


.jpg)
.jpeg)

.jpeg)